Over dit evenement
Ceremonie:
Gemengde Inipi (zweethut) ceremonie, Lakota traditie.
Inipi ceremonie:
Inipi, dat je uitspreekt als "ee-nee-pee" is een Lakota woord dat zoveel betekent als "opnieuw leven". Het is een reinigings ceremonie van hergeboorte, verjonging en ontwaking. Een heilige samenkomst waarin je je opnieuw verbindt met de schepper. Door de Lakota wordt deze ceremonie ook wel 'het huis van het stenen volk' genoemd. De zweethut is een plek om samen te bidden, te helen, te leren.
Lokatie:
Dryw eiland, Vinkeveens plassengebied
Watergieter:
Lakota Chief en medicijnman Steve Mc Cullough.
Vuurman:
Cristian Velasquez
Deelname: donatie basis.
Overnachten wo-do:
Optioneel
INFO
Lakota Chief en medicijnman Steve Mc Cullough (Iktomi Sha: "Rode Spin") is 'on tour' in Europa. Er was gelukkig nog wat ruimte in zijn drukke agenda waardoor wij 'last minute' op Dryw eiland een ceremonie met Steve konden organiseren. Op woensdag 8 november a.s zal Steve hier een Inipi/zweethut ceremonie leiden.
Er is al heel veel belangstelling om deel te nemen aan deze bijzondere dag. Er is gelegenheid om Steve te vragen om specifieke heling of hulp.
Info daarover na aanmelding.
DEELNAME
Deelname is op basis van twee donaties. Allereerst is er de bijdrage aan Dryw eiland van € 80,- (kostendekkende donatie) of 100,- (extra donatie). Uit deze donaties worden alle kosten betaald, waaronder reis- en verblijfkosten die Steve maakt.
Door een ticket te kopen in de Hipsy shop wordt je deelname bevestigd.
Daarnaast vragen we je om een passende donatie in contant geld mee te nemen die je op de dag zelf aan Steve kunt aanbieden. Richtbedrag: vanaf € 50,- . Wees gul, want Steve is voor zijn levensonderhoud in de VS en het daar organiseren en financieren van de jaarlijkse Zonnedansceremonie voor zijn community volledig afhankelijk van de donaties die hij voor zijn goede werk mag ontvangen.
DAG INDELING
Om 10.00 worden de deelnemers opgehaald met een pontje dat vertrekt uit een haventje in Vinkeveen. Na ca. 15 minuten varen komen we aan op Dryw eiland.
We zetten direct na aankomst mobieltjes uit of op vliegtuigmodus.
Na de ontvangst met koffie en thee is er een kennismakings- c.q deelronde. Daarbij wordt een 'talking stick' (praatstok) gebruikt.
Daarna gaan we samen aan het werk. We bedekken de zweethut met wollen dekens, zagen en hakken brandhout (w.o schaaldelen en aanmaakhoutjes) en helpen de vuurman met andere voorbereidingen, zoals de bouw van de vuurtafel voor het Stenen volk.
Als alles klaar is zingen we onder begeleiding van sjamanendrums de eerste van de vele heilige Lakota songs die deze dag gezongen zullen worden: het 4 windrichtingen lied. De ceremonie is begonnen. We doen de steenceremonie waarbij iedere deelnemer zijn of haar intenties of gebeden kan uitspreken en met de heilige tabak kan meegeven aan het Stenen volk.
Het ceremoniële vuur wordt ontstoken.
Daarna is er gelegenheid om strings met gebedszakjes te maken in de kleuren van Steve's altaar. De materialen daarvoor zijn beschikbaar en er is uitleg over hoe het werkt.
Je kunt je eigen ceremonie doen bij het vuur of het altaar van de voorouders. Je kunt je eigen (sjamanen)drum of een ander meegenomen muziekinstrument bespelen.
Het is ook mogelijk om even lekker te zwemmen
(het zwemwater van de Vinkeveense plassen is uitstekend), te relaxen of wat te eten van de soep en het andere meegenomen voedsel voor de lunch (Potluck). Het is aan te bevelen om niet teveel te eten en goed te drinken, ook zal er bouillon zijn waarmee je het zoutgehalte in je lichaam verhoogt, dat is een goede fysieke voorbereiding op de zweethut.
We verwachten in de loop van de middag (als de stenen voor de ceremonie heet genoeg zijn) de zweethut in te gaan. Dat doen we in twee groepen, groep 1 neemt deel aan de eerste twee rondes en groep 2 aan ronde 3 en 4.
De reis begint met de rituele rookreiniging, het 'smudgen'. Daarvoor gebruiken we Amerikaanse grijze salie of een ander reinigend kruid zoals het Nederlandse bijvoet. Op onze knieën kruipen we door de lage opening de zweethut in (een blijk van gepaste nederigheid) waarbij we moeder aarde begroeten met ons voorhoofd en de woorden "Aho, Mitákoye Oyásin" (Lakota) of de Nederlandse vertaling daarvan, "voor al mijn verwanten", uitspreken.
In de zweethut bevinden we ons in de baarmoeder van moeder aarde.
Door de vuurman of vuurvrouw worden de gloeiend hete stenen (de Grootouders, het Mineralen of Stenen volk genoemd) binnengebracht. Ze worden begroet met het branden van kruiden en zingen van heilige songs. Het heilige vuur en de roodgloeiende stenen vormen samen het zaad van de vader dat in de baarmoeder van de moeder wordt gebracht. Hierdoor kan spirituele en energetische hergeboorte plaatsvinden.
Er zijn in totaal 4 rondes waarin nieuwe stenen worden binnengebracht.
Als de stenen van iedere ronde binnen zijn gebracht wordt een metalen emmer met water binnengebracht, waarbij de woorden "Mní wičhóni" ("water is leven") worden uitgesproken. Dan wordt de deur van de zweethut gesloten en is het donker. Pikdonker. Wat er verder mag gebeuren is aan Spirit (de grootouders) en het Grote Mysterie, Wakhán Thánka.
Geen zweethut ceremonie is hetzelfde. Maar altijd gebeurt wat er móet gebeuren, wat nodig is. Er worden liederen gezongen, verhalen verteld, ervaringen gedeeld, emoties gedeeld, gebeden uitgesproken. Vaak mag er heling zijn.
Het is niet te voorspellen hoe lang de ceremonie duurt. Dat kan tweeënhalf uur zijn. Of vier. Zo lang als nodig is.
Het is ook niet te zeggen hoe warm of heet het binnen in de zweethut gaat worden. Zo warm of heet als nodig is.
Voorop staat dat je je als deelnemer veilig en gehoord voelt. Het is goed om te weten dat alles wat op het eiland en in de zweethut gezegd en gedeeld wordt ook op het eiland en in de zweethut blíjft.
Het is altijd mogelijk om tussentijds de zweethut te verlaten, in overleg met de watergieter.
In de loop van de avond, als het werk gedaan is, verlaten we de zweethut. Spiritueel en energetisch herboren, als een nieuwe, betere versie van onszelf.
Een dip in het schone natuurwater na de hut is fijn.
Van het meegebrachte ceremoniële voedsel maken we een 'Spirit plate'. Deze wordt geofferd, als dank voor de bescherming en hulp van de Spirits. Daarna is de gezamenlijke feestmaaltijd. Na de maaltijd roken we de heilige pijp van Steve, de Çanupa Wakán.
De ceremonie eindigt met het zingen van drie heilige Lakota songs: het 'dankjewel' lied, de 'Offering song' en de 'Spirit leaving' song. Wopila, Pilamaya Tunkashila's, Wákan Tánka.
Daarna ruimen we samen alles op, doen de afwas enzovoort.
Het is onze intentie om rond 22.00 weer terug te varen naar de vaste wal.
Wie wil kan in de nacht van woensdag op donderdag blijven slapen in het ronde huis. Wel zelf slaapzak, kussen en ontbijt meenemen, matrassen zijn beschikbaar. Kosten overnachting: € 25,- p.p
DONATIES
In de traditie van de Noord-Amerikaanse 'native' indianen stammen is het gebruik om voor ceremonies een donatie te geven om daarmee balans te brengen tussen geven en ontvangen.
De donaties maken het ons als hoeders van Dryw eiland mogelijk om deze mooie plek en de ceremonies te kunnen blijven delen met een groeiende groep prachtige zielen.
De donatie die je geeft is naar draagkracht, maar is altijd een weerspiegeling van 'wat het je waard is'. We hebben geprobeerd om daar in de samenstelling van 'de tickets' in de shop van Hipsy rekening mee te houden. Maar het is altijd mogelijk om van tevoren of ter plekke een speciaal op jouw situatie afgestemde afspraak te maken. Wij willen dat iedereen aan deze ceremonies kan meedoen, ongeacht je financiële situatie.
Het is altijd mooi om de watergieter (de leider van de ceremonie) en de vuurman/vuurvrouw een extra donatie te geven in de vorm van kruiden (bijvoorbeeld sweetgrass, witte salie, Bijvoet of hars) of tabak (bij voorkeur van een soort zonder toevoegingen, zoals 'American Spirit').
MAANVROUWEN
Wij respecteren de indiaanse tradities waarin vrouwen die in hun 'maantijd' zijn (menstrueren) erkend worden in het feit dat ze een heilige, krachtige ceremonie uitvoeren. Een ceremonie waarin de scheppingskracht wordt geëerd, waarbij ze hun bloed aan moeder aarde offeren. In deze tijd verblijven de vrouwen in een zogenaamde 'maanhut', ze hoeven niet te werken en worden verzorgd door de community. Mits de vrouwen dit toestaan is iedereen welkom om hun in de maanhut te bezoeken.
Als er maanvrouwen zijn verblijven ze tijdens de zweethut ceremonie in de speciale vrouwen maanhut die ook op de heilige plek staat.
Hun ceremonie ondersteunt het heling proces in de zweethut, energetisch vullen de ceremonies elkaar aan.
VOORBEREIDINGEN
Ter voorbereiding op de ceremonie is het de bedoeling om tenminste 24 uur van tevoren (liefst nog enkele dagen of een week) géén alcohol te drinken of (soft)drugs te gebruiken.
Als je eraan twijfelt of je fysiek wel in staat bent om de zweethut ceremonie mee te maken, neem dan van tevoren contact met ons op. Als je hartpatiënt bent of er is sprake (geweest) van een behandeling voor psychische problemen, dan zou deelname aan een zweethut ceremonie (te) risicovol kunnen zijn.
Zoals gebruikelijk in de Lakota traditie gaan we bedekt de hut in, mannen in shorts en vrouwen in een jurk of met omslagdoek. Neem ook een grote handdoek mee voor in de hut.
Verder vragen we aan alle deelnemers om eten mee te nemen voor de lunch en de heilige maaltijd ná de ceremonie (potluck systeem). Liefst zelf gekookt/gebakken eten dat met aandacht en liefde gemaakt is.
Wij zorgen voor soep en stokbrood voor de lunch, bouillon, koffie en thee.
Meer gedetailleerde info over de voorbereidingen en wat mee te nemen sturen we je toe na je boeking.
Woensdag 08 november 2023 van 10:00 tot 22:00
Vinkeveense Plassen