Over dit evenement
Ceremonie: Gemengde zweethut (Inipi) ceremonie in Lakota stijl, ter gelegenheid van de herfst zonnewende.
Lokatie: Eiland Vinkeveens plassengebied
Watergieter: Willem Hokke. Lakota songs: André IJsendoorn. Vuurman: Arnoud Zantinge.
Deelname: donatie basis (zie uitleg in ticket shop Hipsy)
Overnachten za-zo: optioneel (€ 25,- p.p)
DAG INDELING
Om 10.00 worden de deelnemers opgehaald met een pontje dat vertrekt uit een haventje in Vinkeveen.
Na ca. 15 minuten varen komen we aan op Dryw eiland.
We zetten -als het maar enigszins mogelijk is- mobieltjes uit of op vliegtuigmodus.
Na de ontvangst met koffie en thee is er een kennismakings- c.q deelronde. Daarbij wordt een 'talking stick' (praatstok) gebruikt.
Daarna gaan we samen aan het werk. We bedekken de zweethut met wollen dekens, zagen en hakken brandhout en helpen de vuurman met andere voorbereidingen.
Als alles klaar is zingen we onder begeleiding van sjamanendrums de eerste van de vele heilige Lakota songs die deze dag gezongen zullen worden: het 4 windrichtingen lied. De ceremonie is begonnen. We doen de steenceremonie waarbij iedere deelnemer zijn of haar intenties of gebeden kan uitspreken en met de heilige tabak kan meegeven aan het Stenen volk.
Het ceremoniële vuur wordt ontstoken.
Daarna is er gelegenheid om strings met gebedszakjes te maken, de materialen daarvoor zijn beschikbaar en er is uitleg over hoe het werkt.
Je kunt je eigen ceremonie doen bij het vuur of het altaar van de voorouders. Je kunt je eigen (sjamanen)drum of een ander meegenomen muziekinstrument bespelen.
Het is ook mogelijk om even lekker te zwemmen
(het zwemwater van de Vinkeveense plassen is uitstekend), te relaxen of wat eten van de soep en het andere meegenomen voedsel voor de lunch (Potluck). Het is aan te bevelen om niet teveel te eten en goed te drinken, ook zal er bouillon zijn waarmee je het zoutgehalte in je lichaam verhoogt, dat is een goede fysieke voorbereiding op de zweethut.
We verwachten in de loop van de middag (als de stenen voor de ceremonie heet genoeg zijn) de zweethut in te gaan. De reis begint met de rituele rookreiniging, het 'smudgen'. Daarvoor gebruiken we grijze salie of een ander reinigend kruid als het Nederlandse bijvoet. Op onze knieën gaan we door de lage opening de zweethut in (een blijk van gepaste nederigheid) waarbij we moeder aarde begroeten met ons voorhoofd en de woorden "Aho, Mitakoye Oyasin" (Lakota) of "voor al mijn verwanten" uitspreken.
Vervolgens worden door de vuurman de gloeiend hete stenen (de Grootvaders, het Mineralen of Stenen volk genoemd) binnengebracht die worden begroet met het branden van kruiden en zingen van heilige songs. Er zijn in totaal 4 rondes waarin nieuwe stenen worden binnengebracht.
Wat er verder mag gebeuren is aan Spirit (grootvaders/grootmoeders) en het Grote Mysterie (Lakota: Wakantanka).
Geen zweethut ceremonie is hetzelfde. Maar altijd gebeurt er wat nodig is, wat er moet gebeuren. Daarom is het ook niet te voorspellen hoe lang de ceremonie duurt. Dat kan tweeënhalf uur zijn. Of vier. Zo lang als nodig is.
Het is ook niet te zeggen hoe warm of heet het binnen in de zweethut gaat worden. Zo warm of heet als nodig is.
Voorop staat dat je je als deelnemer veilig en gehoord voelt. Het is altijd mogelijk om tussentijds de zweethut te verlaten, in overleg met de watergieter.
In de loop van de avond komen we de zweethut uit. Een dip in het natuurwater of een snelle douche is dan fijn.
Van het meegebrachte ceremoniële voedsel maken we een 'spirit plate' die wordt geofferd. Daarna is de gezamenlijke maaltijd. De ceremonie eindigt met het zingen van drie heilige Lakota songs: het 'dankjewel' lied, de 'Offering song' en de 'Spirit leaving' song.
Daarna ruimen we samen alles op, doen de afwas e.d.
Het is onze intentie om rond 22.00 weer terug te varen naar de vaste wal.
Wie wil kan blijven slapen in het ronde huis of -mits beschikbaar- de grote tipi tent. Wel zelf slaapzak, kussen en ontbijt meenemen, matrassen zijn beschikbaar. Kosten overnachting: € 25,- p.p
DONATIES
In de traditie van de Noord-Amerikaanse 'native' indianen stammen is het gebruik om voor ceremonies een donatie te vragen om daarmee balans te brengen tussen geven en ontvangen.
De donatie die je geeft is naar draagkracht, maar is altijd een weerspiegeling van 'wat het je waard is'. We hebben geprobeerd om daar in de samenstelling van de tickets in de shop van Hipsy rekening mee te houden. Maar het is altijd mogelijk om van tevoren of ter plekke een speciaal op jouw situatie afgestemde afspraak te maken.
Het is altijd mooi om de watergieter (de leider van de ceremonie) en de vuurman/vuurvrouw een extra donatie te geven in de vorm van kruiden (bijvoorbeeld sweetgrass, witte salie, Bijvoet of hars) of tabak (bij voorkeur van een soort zonder toevoegingen, zoals 'American Spirit').
MAANVROUWEN
Wij respecteren de indiaanse tradities waarin vrouwen die in hun 'maantijd' zijn (menstrueren) erkend worden in het feit dat ze een heilige, krachtige ceremonie uitvoeren. Een ceremonie waarin de scheppingskracht wordt geëerd, waarbij ze hun bloed aan moeder aarde offeren. In deze tijd verblijven de vrouwen in een zogenaamde 'maanhut', ze hoeven niet te werken en worden verzorgd door de community. Mits de vrouwen dit toestaan is iedereen welkom om hun in de maanhut te bezoeken.
Als er maanvrouwen zijn verblijven ze tijdens de zweethut ceremonie in de speciale vrouwen maanhut die ook op de heilige plek staat.
Hun ceremonie ondersteunt het heling proces in de zweethut, energetisch vullen de ceremonies elkaar aan.
VOORBEREIDINGEN
Ter voorbereiding op de ceremonie is het de bedoeling om tenminste 24 uur van tevoren (liefst nog enkele dagen of een week) géén alcohol te drinken of (soft)drugs te gebruiken.
Als je eraan twijfelt of je fysiek wel in staat bent om de zweethut ceremonie mee te maken, neem dan van tevoren contact met ons op. Als je hartpatiënt bent of er is sprake (geweest) van een behandeling voor psychische problemen, dan zou deelname aan een zweethut ceremonie (te) risicovol kunnen zijn.
Zoals gebruikelijk in de Lakota traditie gaan we bedekt de hut in, mannen in shorts en vrouwen in een jurk of met omslagdoek. Neem ook een grote handdoek mee voor in de hut.
Als je wilt zwemmen of je na de zweethut wilt onderdompelen in het (zeer schone en behoorlijk diepe) natuurwater rondom het eiland is badkleding (naaktzwemmen kan ook) en een extra handdoek aan te raden.
Een zaklantaarn of (nog beter) een hoofdlampje komt altijd van pas, zeker in de herfst en winterperiode als het al vroeg donker is.
Verder vragen we aan alle deelnemers om eten mee te nemen voor de lunch en de heilige maaltijd ná de ceremonie (potluck systeem). Liefst zelf gekookt/gebakken eten dat met aandacht en liefde gemaakt is.
Wij zorgen voor soep en stokbrood voor de lunch, bouillon, koffie en thee.
Als jezelf nog iets specifieks wilt eten of drinken tussen de middag of 's-avonds (een specifiek dieet bijvoorbeeld) dan kun je dat zelf meenemen.
ALTAAR/POORT
Op de heilige plek, naast de vrouwenhut, staat een altaar, een 'poort' naar de andere wereld. Het is een plek waar iedereen offers kan doen (er is een schaal waarin je bloemen kan laten drijven bijv.), kaarsen kan branden, een gebedsvlag of gebedszakjes ophangen of anderszins aandacht besteden aan een dierbare die is overleden. We zijn allemaal met elkaar verbonden, we zijn allemaal verwanten en deze plek is daar een uiting van.
OFFER AAN HET HEILIGE VUUR
Heb je iets dat je ceremonieel of symbolisch achter je wilt laten? Is er een voorwerp of kun je een voorwerp bedenken (bijvoorbeeld een brief, dagboek of een stuk hout) dat symbool daarvoor staat? De uitnodiging is om dat voorwerp mee te nemen naar de ceremonie.
Er is gelegenheid om dat voorwerp aan het heilige vuur te geven en daarmee een periode in je leven ceremonieel af te sluiten.
Zaterdag 23 september 2023 van 10:00 tot 22:00
Vinkeveense Plassen