Over dit evenement
Midwinter: het hoogtepunt van het donker, de langste nacht. Vind je het donker moeilijk? Of heb je behoefte om stil te staan en naar binnen te keren? Daar nodigt de natuur toe uit: boven de grond zijn de meeste planten afgestorven. De energie zit in de wortels, onder de grond. Een periode van rust, stilte en kou. Door in deze ceremonie te verbinden met wat er buiten gebeurt, ontstaat er ook ruimte om te ervaren wat het met jou doet. Verbinden met de natuur is ook verbinden met jezelf. Wij zíjn immers natuur.
Tijdens de ceremonie drinken we cacao, dat al door de oorspronkelijke volkeren van Mexico en Guatemala werd gebruikt. Als medicijn voor het hart, opent het je hart, laat het je verzachten en liefdevol kijken en voelen. Ook maak ik thee van inheemse wilde kruiden. Verder kun je bij een ceremonie denken aan stilte, meditatie, zang, muziek, dans/beweging, rituelen en verhalen/mythes uit verschillende culturen. Altijd afgestemd op de energie van de tijd van het jaar.
Mijn achtergrond ligt in de antropologie en verbinding met inheemse tradities zoals de Shipibo's in Peru en Wixarika in Mexico. Ik voel een missie in het (weer) verbinden met onze eigen grond, de rijkdom aan (inheemse) wijsheid die ook op onze grond aanwezig is, de natuur en onze eigen innerlijke natuur. Ceremonie speelt daar een belangrijke rol in. Een ceremonie focust je aandacht, waardoor je op diepere levels dingen kunt begrijpen en inzien. En ook op diepere levels kunt verbinden.