Over dit evenement
Ceremonie:
Gemengde zweethut (Inipi) ceremonie in de Lakota traditie, ter gelegenheid van de zomer zonnewende.
Wat is de zweethut/Inipi? Een plek om samen te bidden, te helen, te leren.
Lokatie: Dryw eiland (het 'eiland van het winterkoningkje'), Vinkeveense plassengebied
Watergieter: Willem Hokke. Space holder / heilige Lakota songs: André IJsendoorn. Vuurman: Arnoud Zantinge.
Deelname: donatie basis (zie uitleg in ticket shop Hipsy)
Overnachten zaterdag-zondag: optioneel
Annuleren: kostenloos tot 2 weken vooraf, 100% restitutie donatie bedrag/ticket . Vanaf twee weken vooraf: ticketruil ceremonie andere datum.
DAG INDELING
Om 10.00 worden de deelnemers opgehaald met een pontje dat vertrekt uit een haventje in Vinkeveen.
Na ca. 15 minuten varen komen we aan op Dryw eiland.
We zetten -als het maar enigszins mogelijk is- mobieltjes uit of op vliegtuigmodus.
Na de ontvangst met koffie en thee is er een kennismakings- c.q deelronde. Daarbij wordt een 'talking stick' (praatstok) gebruikt.
Daarna gaan we samen aan het werk. We bedekken de zweethut met wollen dekens, zagen en hakken brandhout (w.o schaaldelen en aanmaakhoutjes) en helpen de vuurman met andere voorbereidingen, zoals de bouw van de vuurtafel voor het Stenen volk.
Als alles klaar is zingen we onder begeleiding van sjamanendrums de eerste van de vele heilige Lakota songs die deze dag gezongen zullen worden: het 4 windrichtingen lied. De ceremonie is begonnen. We doen de steenceremonie waarbij iedere deelnemer zijn of haar intenties of gebeden kan uitspreken en met de heilige tabak kan meegeven aan het Stenen volk.
Het ceremoniële vuur wordt ontstoken.
Daarna is er gelegenheid om strings met gebedszakjes te maken, de materialen daarvoor zijn beschikbaar en er is uitleg over hoe het werkt.
Je kunt je eigen ceremonie doen bij het vuur of het altaar van de voorouders. Je kunt je eigen (sjamanen)drum of een ander meegenomen muziekinstrument bespelen.
Het is ook mogelijk om even lekker te zwemmen (het zwemwater van de Vinkeveense plassen is uitstekend), te relaxen of wat te eten van de soep en het andere meegenomen voedsel voor de lunch (Potluck). Het is aan te bevelen om niet teveel te eten en goed te drinken, ook zal er bouillon zijn waarmee je het zoutgehalte in je lichaam verhoogt, dat is een goede fysieke voorbereiding op de zweethut.
We verwachten in de loop van de middag (als de stenen voor de ceremonie heet genoeg zijn) de zweethut in te gaan.
De reis begint met de rituele rookreiniging, het 'smudgen'. Daarvoor gebruiken we Amerikaanse grijze salie of een ander reinigend kruid zoals het Nederlandse bijvoet. Op onze knieën kruipen we door de lage opening de zweethut in (een blijk van gepaste nederigheid) waarbij we moeder aarde begroeten met ons voorhoofd en de woorden "Aho, Mitákoye Oyásin" (Lakota) of de Nederlandse vertaling daarvan, "voor al mijn verwanten", uitspreken.
In de zweethut bevinden we ons in de baarmoeder van moeder aarde.
Door de vuurman of vuurvrouw worden de gloeiend hete stenen (de Grootouders, het Mineralen of Stenen volk genoemd) binnengebracht. Ze worden begroet met het branden van kruiden en zingen van heilige songs. Het heilige vuur en de roodgloeiende stenen vormen samen het zaad van de vader dat in de baarmoeder van de moeder wordt gebracht. Hierdoor kan bij de deelnemers een spirituele / energetische hergeboorte plaatsvinden.
Er zijn in totaal 4 rondes waarin nieuwe stenen worden binnengebracht. Als de stenen van iedere ronde binnen zijn gebracht wordt een metalen emmer met water binnengebracht, waarbij de woorden "Mní wičhóni" ("water is leven") worden uitgesproken.
Dan wordt de deur van de zweethut gesloten en is het donker. Pikdonker.
Er is aandacht voor de energie van de natuur van dat moment (de equinox/zonnewende) en de invloed die dat op ons leven heeft. Wat er verder mag gebeuren is aan Spirit (de grootouders) en het Grote Mysterie, Wakhán Thánka.
Geen zweethut ceremonie is hetzelfde. Maar altijd gebeurt wat er móet gebeuren, wat nodig is. Er worden liederen gezongen, verhalen verteld, ervaringen gedeeld, emoties geuit, gebeden uitgesproken. Vaak mag er heling zijn.
Het is niet te voorspellen hoe lang de ceremonie duurt. Dat kan tweeënhalf uur zijn. Of vier. Zo lang als nodig is.
Het is ook niet te zeggen hoe warm of heet het binnen in de zweethut gaat worden. Zo warm of heet als nodig is.
In de loop van de avond, als het werk gedaan is, verlaten we de zweethut. Spiritueel en energetisch herboren, als een nieuwe, betere versie van onszelf.
Een dip in het schone natuurwater van de Vinkeveense plassen of een koude of warme douche na de hut (dat laatste kan alleen in de periode maart-oktober, in het winterseizoen is de waterleiding naar het eiland afgesloten) is fijn.
Van het meegebrachte ceremoniële voedsel (potluck) maken we een 'Spirit plate'. Deze wordt geofferd, als dank voor de bescherming en hulp van de Spirits. Daarna is de gezamenlijke feestmaaltijd.
De ceremonie eindigt met het zingen van drie heilige Lakota songs: het 'dankjewel' lied, de 'Offering song' en de 'Spirit leaving' song. Wopila, Pilamaya Tunkashila's, Wákan Tánka.
Daarna ruimen we samen alles op, doen de afwas enzovoort.
Het is onze intentie om rond 22.00 weer terug te varen naar de vaste wal.
Wie wil kan blijven slapen in het ronde huis of -mits beschikbaar- de grote tipi tent. Wel zelf slaapzak, kussen en ontbijt meenemen, matrassen zijn beschikbaar.
DONATIES
In de traditie van de Noord-Amerikaanse 'native' indianen stammen is het gebruik om voor ceremonies een donatie te geven om daarmee balans te brengen tussen geven en ontvangen.
De donaties maken het ons als hoeders van Dryw eiland mogelijk om deze mooie plek en de ceremonies te kunnen blijven delen met een groeiende groep prachtige zielen.
Maar wij willen dat het voor iedereen mogelijk is om deel te nemen aan de ceremonies op Dryw eiland, ook voor diegenen met een beperkt budget.
We hebben daarom in de ticketshop van Hipsy twee soorten tickets beschikbaar gesteld, donatie 'extra' en donatie 'kostendekkend'.
Op aanvraag (stuur dan even een berichtje via Hipsy of rechtstreeks) is er nog een derde ticket beschikbaar die het mogelijk maakt dat de aanvrager/aanvraagster deelneemt op basis van een specifiek, voor hem/haar vastgesteld donatie bedrag.
Wij vertrouwen erop dat er altijd genoeg deelnemers zijn die met een extra donatie de deelname van mensen met een
beperkt budget mogelijk maken.
Kruiden/tabak
Het is altijd mooi om de watergieter (de leider van de ceremonie) en de vuurman/vuurvrouw een extra donatie te geven in de vorm van kruiden (bijvoorbeeld sweetgrass, witte salie, Bijvoet of hars) of tabak (bij voorkeur van een soort zonder toevoegingen, zoals 'American Spirit').
MAANVROUWEN
Wij respecteren de indiaanse tradities waarin vrouwen die in hun 'maantijd' zijn (menstrueren) erkend worden in het feit dat ze een heilige, krachtige ceremonie uitvoeren. Een ceremonie waarin de scheppingskracht wordt geëerd, waarbij ze hun bloed aan moeder aarde offeren. In deze tijd verblijven de vrouwen in een zogenaamde 'maanhut', ze hoeven niet te werken en worden verzorgd door de community. Mits de vrouwen dit toestaan is iedereen welkom om hun in de maanhut te bezoeken.
Als er maanvrouwen zijn verblijven ze tijdens de zweethut ceremonie in de speciale vrouwen maanhut die ook op de heilige plek staat.
Hun ceremonie ondersteunt het heling proces in de zweethut, energetisch vullen de ceremonies elkaar aan.
VOORBEREIDINGEN
Ter voorbereiding op de ceremonie is het de bedoeling om tenminste 24 uur van tevoren (liefst nog enkele dagen of een week) géén alcohol te drinken of (soft)drugs te gebruiken.
Als je eraan twijfelt of je fysiek wel in staat bent om de zweethut ceremonie mee te maken, neem dan van tevoren contact met ons op. Als je hartpatiënt bent of er is sprake (geweest) van een behandeling voor psychische problemen, dan zou deelname aan een zweethut ceremonie (te) risicovol kunnen zijn.
Zoals gebruikelijk in de Lakota traditie gaan we bedekt de hut in, mannen in shorts en vrouwen in een jurk of met omslagdoek. Neem ook een grote handdoek mee voor in de hut.
Als je wilt zwemmen of je na de zweethut wilt onderdompelen in het (zeer schone en behoorlijk diepe) natuurwater rondom het eiland is badkleding (naaktzwemmen kan ook) en een extra handdoek aan te raden.
Een zaklantaarn of (nog beter) een hoofdlampje komt altijd van pas, zeker in de herfst en winterperiode als het al vroeg donker is.
Verder vragen we aan alle deelnemers om eten mee te nemen voor de lunch en de heilige maaltijd ná de ceremonie (potluck systeem). Liefst zelf gekookt/gebakken eten dat met aandacht en liefde gemaakt is. Wij zorgen voor soep en stokbrood voor de lunch, bouillon, koffie en thee.
Als jezelf nog iets specifieks wilt eten of drinken tussen de middag of 's-avonds (een specifiek dieet bijvoorbeeld) dan kun je dat zelf meenemen.
Data 2024
Zonnewende zweethut/Inipi ceremonies (Lakota traditie), gemengd
Zaterdag 23-3:
Klusdag/open dag: bouw en of opknappen zweethut(ten) en vrouwen maanhut.
Zondag 24-3:
Zweethut/Inipi Ceremonie zonnewende voorjaar.
Zaterdag 22-6:
Zweethut/Inipi ceremonie, zonnewende zomer.
Zaterdag 21-9:
Zweethut/Inipi ceremonie, zonnewende herfst.
Zaterdag 21-12:
Zweethut/Inipi ceremonie, zonnewende winter
Saturday 21 September 2024 from 10:00 until 22:00
Vinkeveense Plassen, 3645 Nederland