Over dit evenement
Dansceremonie IN HET WILD: een avond dansen en tegelijkertijd zoveel meer dan dat.
Bij dansen denken we tegenwoordig aan een verzameling stijlen. Pasjes die je kunt leren. Techniek die je kunt beheersen.
Maar wij mensen dragen ook een andere dans in ons.
Een dans die niet bedacht is.
Een dans die vanzelf ontstaat.
Al bij de vroegste mensen werd er gedanst. Rond het vuur. Bij geboorte en dood. Voor de jacht. Voor de oogst. Om het leven te vieren en om het te dragen wanneer het zwaar was. Dans hoorde niet bij “uitgaan”. Het hoorde bij mens-zijn.
In veel inheemse culturen is dat nog steeds zo.
Bij de soefi’s is dans een vorm van gebed, een draaiende beweging om dichter bij de essentie te komen.
Bij verschillende inheemse volkeren is dans een manier om de gemeenschap te verbinden, om overgangen te markeren, om de relatie met de aarde levend te houden.
Dans heeft betekenis.
Dans beweegt wat vastzit.
Wat je lijf beweegt, beweegt vaak ook van binnen.
Door te dansen kun je verwerken.
Emoties krijgen ruimte. Gebeurtenissen krijgen een plek.
Wat zwaar voelt wordt lichter.
Wat vastzat stroomt.
Dans is ook simpelweg plezier.
Levenskracht.
Je lijf voelen.
Uitdrukking geven aan wat er in jou leeft, zonder dat je daar woorden voor nodig hebt.
DANSCEREMONIE IN HET WILD IS GEWORTELD IN DIE OERKRACHT VAN DANS
We openen samen een ceremonie.
Dat betekent: we stappen bewust een ruimte binnen. Met aandacht. Met richting.
De ceremonievorm is een bedding.
Je hoeft niet alleen te bedenken hoe je “vrij” kunt zijn.
Ik begeleid je.
In contact met je lijf.
Met de muziek.
Met de groep — als je dat wilt.
Je mag je eigen beweging volgen.
En tegelijk leunen op de structuur die ik neerzet.
Juist daardoor kun je dieper zakken in de ervaring.
Het dansen mag er vervolgens uitzien zoals het eruitziet.
Rauw of verfijnd. Wild of klein. Alleen of samen.
Misschien denk je dat je alleen wilt dansen en sta je ineens tegenover iemand in een gedeeld ritme.
Misschien ontdek je bewegingen waarvan je niet wist dat ze in je zaten.
Voor het dansen drinken we cacao - een drank van pure gemalen cacaobonen - om te helpen met een open mind en open hart de dans in te gaan.
We dansen in een intieme groep in het Leemhuus bij ’t Natuurlijk Huus.
Met aandacht. Met stevigheid. Met ruimte voor vreugde.
Voel je 'm? Je bent van harte welkom!
Gesproken taal
Nederlands, Engels