Over dit evenement
Deze opstellingenmiddag gaat over gezinnen. Dat kan gaan over je gezin van herkomst, maar ook over je huidige gezin. Zoals gezinnen die samen zijn, gezinnen in scheiding, eenoudergezinnen, samengestelde gezinnen, pleeggezinnen, adoptiegezinnen en alle andere soorten gezinnen.
Elk gezin maakt deel uit van een familiesysteem. Welke dynamieken dienen zich aan in jouw gezin? En waarin compenseer of kopieer je de dynamieken uit je gezin van herkomst? En hoe zit dat met je partner?
In een gezin heeft iedereen een eigen plek. Heb je gedoe? Dan kun je er donder op zeggen dat je op de verkeerde plek staat. Als je oordeelt over je ouders (zoals wat ze vroeger toen je kind was allemaal hebben gedaan of juist niet hebben gedaan), zet je jezelf boven je ouders, oftewel op de plek van opa of oma. En dat klopt niet, dus krijg je gedoe.
Heb je al jaren geen contact met (een van) je ouders of broers en zussen? Grote kans dat je ze (systemisch) buitensluit. En daar krijg je gedoe van. Je hoeft niet morgen bij ze op de koffie te gaan, je kan een stap maken door met ze te verbinden vanuit je hart. En nee, dat is niet eenvoudig, maar kan voor jou wel enorm helend zijn.
Zorgde je vroeger voor (een van) je ouders? Omdat ze depressief waren bijvoorbeeld of alcoholisme in het spel was. En doe je dat nu nog steeds, op emotioneel gebied? Dan krijg je gedoe. Want het is niet aan jou om te zorgen voor je ouders. Ouders geven, kinderen nemen.
Maar dit geldt net zo goed in je huidige gezin. Zet je je kind boven je (ex)-partner? Gedoe. I know, hoe pijnlijk ook. Zelfs als de andere ouder half of niet in beeld is en/of wil zijn. Systemisch gezien staat deze persoon naast je. En dat heb je volledig te accepteren.
Voelt je man als een 'derde kind'? Dat ligt niet aan je man. JIJ gaat op de plek staan van zijn moeder. Je kan de dynamiek alleen veranderen vanuit jezelf. Niet door hem te veranderen.
Ga je op je eigen plek staan? Je bent dan meer verbonden (sowieso met jezelf, maar ook met je familiesysteem én de huidige mensen om je heen) en je kan meer liefde toelaten en ontvangen. Kortom: je wordt er krachtiger van.
----------------------------------
Je hebt al aardig wat innerlijk werk gedaan. En toch zijn er nog thema’s die vragen om extra stevige en veilige begeleiding.
Jij wil echt en oprecht leven. Vanuit liefde. Je bent het type dat verantwoordelijkheid neemt over je eigen acties, reacties, keuzes, triggers, emoties en gevoelens. Maar hoe dieper je duikt in je eigen gedoe, hoe bewuster je wordt en hoe selectiever je bent in met wie je wilt werken.
Je hebt al eerder opstellingen gedaan of je hebt er nu zó vaak over gehoord dat je er niet meer omheen kan. Je hoort telkens dat het zo tof en bijzonder en bizar en magisch is. Nou, fun fact: dat is het ook. (🤓 Wij van WC Eend… 🪿)
Maar je wil niet (meer) naar de eerste de beste opsteller (obviously). Je gaat voor kwaliteit, diepgang en ultieme stevigheid en veiligheid. En een tikkeltje humor, want ey, het aankijken van je moeilijke/pijnlijke thema’s hoeft niet alleen maar serieus en zwaar te zijn. Hell no. (Daarvoor zijn we al te ver gekomen door alle shit heen. Ja toch, niet dan?)
Daarnaast voel je ruimte voor verdieping. Opstellingen zijn namelijk niet alleen bedoeld voor problemen. Het is ook een heerlijke (en vaak belachelijk eenvoudige) manier om bijvoorbeeld te kijken naar verborgen talenten en verlangens, om je potentieel te openen en nieuwe paden te ontdekken. Mogelijk dient zich iets aan waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben. Als een caleidoscoop met allerlei nieuwe mogelijkheden. A whole new woooorld.
"It seems that every time I have lost myself I end up coming back with more of myself than before."
— Michaela Angemeer
EN JOE, DAAR BEN IK DAN. PATTY. COACH SINDS 2010. OPSTELLER SINDS 2021.
In 2015 deed ik mijn eerste opstelling in New York, die mijn hele leven op zijn kop zette. Ik verbrak mijn relatie en verhuisde met 1,5 koffer en zonder geld terug naar Nederland. Dat was mijn grote ontwaking en zo begon mijn pad van diep innerlijk werk.
Ik heb een behoorlijke portie aan trauma en complexiteit gehad in mijn leven als het gaat om mijn ouders en partners. (Hoe vaak ik heb gehoord dat ik er een boek over zou moeten schrijven en wanneer de film wordt uitgebracht…)
Allebei mijn ouders overleden in 2023, in een periode van 7 maanden, met allerlei gedoe erbij. En mijn relatie implodeerde op heftige wijze in die tussenliggende periode. Ik kwam terecht in een burn-out (niet zo heel gek).
Maar dit alles bleek de katalysator te zijn voor een gigantische transformatie naar de meest stevige, geaarde, leukste en volwassenste 😄 versie van mezelf EVER. Alles net voordat ik 40 werd. (Die tweede helft van mijn leven wordt met toch een partij FEEST. Ik zeg het je.)
Het werd me kraakhelder dat leven vanuit liefde in het nu mijn pad is en dat ik dat mag doen vanuit het opstellingenwerk.
Voor mijn zijn opstellingen een prachtige en bijzondere manier om je te laten ZIEN. Zien hoe het was, zien hoe het is en zien hoe het vanaf nu anders kan en mag. Je hoeft alleen maar te kijken.
EN IK KAN WEL LULLEN, MAAR MIJN DEELNEMERS ZEGGEN HET BETER:
“Bij jou krijg ik altijd precies wat ik nodig heb, zonder dat ik het zelf van te voren weet. En dank je wel voor het creëren van de safe space. Ik denk dat ik niemand ken die dat zó goed kan als jij.”
— Marina in 't Veld
“Ik vond juist de kracht van de groep en het veld dat gevormd werd zo krachtig. Ik heb later nog een keer een opstelling als vraagsteller gedaan, maar ik voelde hier absoluut niet de veiligheid en geborgenheid bij zoals ik die bij jou voelde.
Jij was streng in wie je aan het woord liet, maar juist dit zorgde ervoor dat iedereen zijn verhaal kon doen en alles uitgediept kon worden. Daarnaast nam je ook echt de tijd en liet je gebeuren wat er moest gebeuren, zonder veel sturing. Je wist precies wat je deed.”
— Ivana Peters
NOU, DAT DUS 🙌🏻 DIT KRIJG JE TIJDENS EEN OPSTELLINGENMIDDAG (OF OCHTEND) BIJ MIJ:
- Genieten op een supermooie locatie van Kirsten Vrijman in Beek, in ons prachtige heuvelland in bourgondisch Zuid-Limburg. (Met onze mooiste en tofste steden Maastricht, Heerlen, Valkenburg en Sittard op max 17 minuten rijden.)
- Je wordt verzorgd met snacks en thee.
- Een liefdevolle groep van max 16 mensen met daarin alle ruimte om volledig jezelf te zijn (omdat ik zorg voor een superveilige bedding).
- Plek voor meerdere opstellingen, klein en groot. Op de dag zelf wordt vanzelf duidelijk (in jouw lijf/systeem) of een opstelling de bedoeling is op dat moment voor jou. Intuïtief zet ik systemische oefeningen of mini-opstellingen in. Je krijgt hoe dan ook exact wat je nodig hebt deze ochtend/middag.
JE KUNT ELK THEMA OPSTELLEN. MAAR ECHT - ELK - THEMA.
Ik noem ze namelijk bewust opstellingen en niet familieopstellingen. Er is zoveel meer mogelijk.
(Dat is trouwens ook waar mijn jaaropleiding Authentiek opstellen over gaat:
https://pattygolsteijn.nl/authentiek-opstellen Dikke aanrader voor als je zelf wilt leren begeleiden. (Of als je gewoon een jaar lang met me wilt werken. #tipvanflip))
Denk aan opstellingen over je relatie(s), dating, liefde, werk, bedrijf, gezin (huidige en van herkomst), familie (uiteraard), wonen, gezondheid/ziekte, geld en zelfs grote maatschappelijke en collectieve thema’s.
Binnen die thema’s kan het gaan over problemen of gedoe dat zich aandient, maar ook vanuit een verlangen of zelfs nieuwsgierigheid. (Met ethische grenzen uiteraard. We hoeven niet te checken hoe het staat met het liefdesleven van onze ex-partners. 😄)
Ik werk met allerlei verschillende vormen van opstellingen. Een van mijn favoriete vormen zijn LIP-opstellingen. Hierin stel je je ongeboren kind, innerlijk kind en/of innerlijke tiener op. LIP = Life Integration Process. Oftewel, je integreert je innerlijke jongere delen in je volwassen zelf. Voor mij was dit de missing link op familieopstellingen en zorgde dit voor grote transformaties in korte tijd. (No promises though.)
Ook qua opstellingsvorm is er dus oneindig veel mogelijk. Ik laat me intuïtief leiden in het moment. Van daaruit ontstaan de mooiste inzichten én de magie.
“Geweldige ervaring, eye-opening, mogen verbinden in het veld met gelijkgestemden. Kortom, fantastische ervaring die mijn innerlijke wereld verrijkt heeft. Je lichaam reageert gewoon op de energie in t veld.
Uiteraard is de sleutel hiervoor iemand als Patty, ze heeft dit ongeloofelijk goed begeleid, petje af. Ze handelt intuïtief en geeft zoveel goede inzichten, toont je de blinde vlekken. Het was een verademing om door haar geleid te worden in t veld, ik kon me volledig overgeven. Dankje Patty! 🫶”
— Dennis Jackers
“Jij bent teringgoed.”
— Joyce Scheijen
😁 VOEL JE 'M?
Je bent welkom ❤️
Benieuwd naar andere opstellingenochtenden en -middagen? Check mijn agenda:
https://pattygolsteijn.nl/agenda
TICKET GEKOCHT EN KUN JE ER TOCH NIET BIJ ZIJN?
Je kunt wel iemand anders in jouw plaats laten gaan. Stuur me in dat geval een mail of appje met zijn of haar naam.